fredag 27 maj 2011

Ovälkomna gäster:(

Vi har grävt djupt, vi har lagt markväv, vi har lagt i tonvis med mackadam och stenmjöl, vi har lagt plattor allt för att stänga ute ogräs. Men vad fick jag se när jag kom in i växthuset idag på morgonen jo MYROR. Det har flyttat in myror under en tomatplanta. Jag tror inte det är sant.

När jag kom in i växthuset fick jag se att det låg en massa jord utsprit runt en av krukorna. När jag var i växthuset i går kväll så låg det inte där. När jag gick fram till krukan och lyfte upp den såg jag att det myllrade av små svarta myror. Det visade sig att dom har krypit upp i krukan genom dräneringshålen och hämtat jord och dragit ner emellan plattorna. Där ser man naturen gör som den vill och bryr sig inte om vilket enormt arbete vi har lagt ner, suck!

Jag har för mig att salt ska vara bra och strö på men dom dör inte av det utan flyttar istället. Jag strödde på en massa salt. När jag slutar jobbet får jag åka och köpa myrr i stället det är mer effektivare för jag vill inte att dom skall flytta till nästa kruka, jag vill att dom försvinner för gott.  Men salt får duga så längen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar