måndag 1 november 2010

Servettväska

Dessa underbara servettväskor har jag fått låna av min arbetskamrat Magdalena. Hon berättade att hon har fått ärva dom av sin svärmor vars syster har broderat dessa . När hon först berättade om dom förstod jag inte vad det var då lovade Magdalena att ta med dom och visa hur dom såg ut. Hon berättade att Alla hade sin egen servettväska med sin egna linneservett i. Detta användes såväl till vardag som till fest. Det är olika färger på dom så man skulle veta vilken som var sin egna servettväska.

Jag fick lov att ta hem dom och visa dom för töserna. För i ett avsnitt ur Petsson och Findus Julkalender (som dom tittade på när dom var små) så kommer det in en dam som kommer från hushållsskolan Margareta till Petsson där nämner hon ordet servettväska. Hon tycker att grannens barn ska sy en sådan till sin mamma i julklapp. Töserna har alltid undrat vad det va. Nu fick dom äntligen se det.

Jag tycker dom är helt underbara och funderar på att göra egna sådana till jul. Inte riktigt så avanserade i brodderiet för det kan jag inte. Men man kan nog sy på ett hjärta i ett annat tyg som dekoration. Det skulle nog bli fint.


3 kommentarer:

  1. Haha, ja nu är äntligen mysteriet löst! Jag tror det skulle bli jättefint och ha såna med hjärtan på :)

    SvaraRadera
  2. Nu blev min käre man och jag riktigt stolta. Tänk att få se dem på din blogg......Måste bara korrigera en sak. Det var min svärmors syster (som också hette Magdalena lustigt nog) som sydde dessa.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni tyckte det. Jag ska genast ändra på detta så att informationen blir korekt. Tack så mycket :)

    SvaraRadera