måndag 18 juli 2011

Pettson och Findus

I dag när vi satt och åt började töserna prata om gamla sagoböcker som jag läste för dom när dom var små. Det var bl a Petsson och Findus, Hattjakten och Kajsa Kavat m m. Tjejerna blev verkligen nostallgiska och rusade direkt efter maten ner i källaren för att leta upp böckerna. Naturligtvis fanns dom allra längst in och längst underst. Men dom fick fram dom tillslut och sitter nu och läser och skrattar åt Petsson böckerna.

Böckerna är så roliga och rikligt illustrerade. Man kan sitta och titta på bilderna och man hittar hela tiden nya roliga saker. När barnen var små fick jag läsa böckerna om och om igen dom tröttnade aldrig och det gjorde inte jag heller. Det finns 8 st böcker om Petsson och Findus och vi har allihopa. Vi har även filmen Tomtemaskinen som gick som julkalender ett år. Den filmen blev nästan utsliten och replikerna kunde dom nästan utantill.

Det roliga är Petssons förhållande till sin katt Findus och sina Hönor. Det är presis som om dom hade varit människor.

Nu sitter dom och läser och ibland läser dom högt, dom delarna som vi alltid skrattatde åt när dom var små. Det är riktigt mysigt. Jag tror att jag skall sätta mig och blädra i böckerna själv en stund :)


1 kommentar: