söndag 12 juni 2011

Flädern blommar då får man skynda sig...

...att plocka blommorna och göra flädersaft innan den har blommat över. Det är precis vad jag och mina töser har gjort i dag. Det är så gott och friskt. Jag gillar den smaken väldigt mycket, så fort jag ser något med fläder i så måste jag prova det för jag vet att det blir aldrig fel. Fläder glass är underbart gott och fläder karameller som man kan köpa i Gränna är fantastiska. Flädercider, flädersylt och gelé , fläderte ja det finns mycket med fläder i.

Förra året missade jag att göra flädersaft så när jag kom på det så hade blommorna redan blommat över. Men i år har jag allt passat den. I dag gjorde vi en sats flädersaft så jag hinner göra en till innan den blommar över. Jag funderar även på om jag skall plocka blommklasar och torka dom och sen smula ner som te. Det är så gott med honung i och jättebra om man börjar få ont i halsen.


Det här är våran fläderbuske i full blomm med vackra fläderblommor


Till flädersaft behöver man:

                                                        30 st klasar fläderblommor
                                                          3 st citroner
                                                      1,5 kg socker
                                                      1,5 l vatten
                                                       50 g citronsyra

Man varvar skivad citron och fläderblommor i en spann eller som här en stor gryta.


Häller på lagen som består av vatten, socker och citronsyra som man har kokat ihop. Sedan skall locket på och sedan skall det ställas kallt (kylskåp) i 3 dagar. Sedan silar man bort allt och häller upp saften i flaskor, plast flaskor är bäst typ sirapsflaskor, små pet flaskor m.m. Man skall helst frysa saften för det är inget konserveringsmedel i saften och då håller den längre.


Nu längtar jag tills den är klar och man får dricka ett glas av dena otroligt goda saft. Ett tips är att styckfrysa jordgubbar och lägga dom i saftbringaren som är full av flädersaft. Dels fungerar dom som isbitar men saften får även en smak av jordgubbar i och det är jättegott :)

1 kommentar:

  1. Den kommer bli jättegod och jag längtar tills den är klar. :D Jag gillar också allt med fläder i, och fläderblomman är så fin.

    Kraam

    SvaraRadera