fredag 22 april 2011

Det gick ju bra trots allt.

Det är inte kul när ens husdjur blir sjuka. Det var i onsdags på eftermiddagen när vi höll på att lasta av alla stenar som vi hade varit och köpt till det nya landet som vi ska göra. Balder sprang omkring på gräsmattan då fick jag se hur väl man såg hans testiklar. Nu har han väldigt mycke vit päls så man brukar inte se dom. Dom såg väldigt stora ut. Jag gick fram till han och kände på dom. Det var den vänstra som hade svulnat upp och var varm och väldigt hård.

Jag gick in och ringde till veterinären i Kinna. Dom kunde inte ta emot han för dom hade inga tider. Jag ringde till Blåstjärnan i Borås, samma svar där. Tillslut fick jag en tid dagen efter på Viskadalens djurklinik. När vi kommer dit så talar veterinären om att hon misstänker en tumör i testiklen men dom hade inga tider att opperera honom. Hon talade också om att alltenrnativet är att ta bort testiklarna och göra en kastration på honom. Hon rådde oss att ringa till Blåstjärnan i Göteborg och höra om dom möjligtvis kunde ge honom en tid till opertaion eftersom han hade ont och var påverkad av det. Hon gav oss en tid på tisdagen veckan efter det var den enda tiden dom hade.

På vägen hem så släppte allting både jag och töserna grät. När vi kom hem ringde jag direkt till Blåstjärnan i Göteborg och förklarade hur det var med Balder. Vi fick till svar att vi skulle åka in direkt för han ansåg att det var akut i och med att han hade ont. Han talade också om att vi kunde få vänta väldigt länge en sådan här dag (skärtorsdag) innan vi kunde få komma in. Som tur var kom Peter hem för att titta till Balder. När jag berättat för honom va dom sa så åkte vi med en gång. Jag kan vänta hur länge som helst bara dom hjälper honom.

När vi kom dit var det nästan helt tomt sånär på ett par som satt med sin hund. Hon som stog i receptionen sa att vi hade tur för det hade varit jätte mycket folk där hela förmiddagen. Vi var där vid ca kl 13. Vi fick komma in med en gång. Veterinären som tog emot oss sa samma sak och hon sa att dom fick ta in honom men hon kunde inte lova att dom opperarade samma dag eftersom dom hade så många som skulle opereras. Jag var bara glad att han fick komma in och jag visste att han var i goda händer. När vi kom ut i väntrummet var det fullt av hussar och mattar med sina sjuka djur. Tänk vilken tur vi hade ändå.

När vi kom hem så kändes det väldigt tomt. Det var jättekonstigt att han inte var här.  När vi åt så fanns det ingen där som tiggde. Alla tyckte vi att det var jättetomt och konstigt. Vi satt och tänkte på honom hela kvällen. Kl 19 ringde dom från Blåstjärnan och talade om att dom ha opererat honom och att allt hade gått bra. Dom skulle även skicka iväg vävnadsprov på den sjuka testiklen för att se om det var en tumör. Det var jättekul att dom ringde och talade om vad dom hade gjort. Vi blev så glada att allt hade gått bra. Hon sa att om allt var bra skulle han få komma hem dagen efter.

Vad glada vi blev när dom rignde nästa dag och talade om att vi fick hämta honom. Vi fick lov att hämta han vid 14-15 tiden. Vet inte varför men dom har nog en utlämningtid när man får hämta sina djur. Det var helt underbart att se honom igen. Han blev också väldigt glad att få se oss. Så nu är han äntligen hemma med tratt på huvudet som han absolut inte vill ha på sig. Nu hör jag hur han försöker dra av den. Den skall sitta där i 10 - 12 dagar. Det kommer att bli kämpigt. Men vi tar av den när han är under uppsikt. För han får inte slicka i såret. Det är en väldig tur att vi har försäkrat honom för sånt här är inte billigt.

Men nu är han hemma och vi kan fira en Glad Påsk.

2 kommentarer:

  1. ÅHH vad skönt att höra att ni har eran "lille" kompis hemma igen och att ni fick komma in så fort. Föestår att ni blev oroliga. Tänkte på er, så jag letade upp din blogg. Kanske kanske hdae du skrivit något och det hade du//Ha det bra// Marita B//

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket. Vad glad jag blev över att du tänkte på oss. Ja nu är han hemma och allt går jättebra. Han är precis som innan. :)

    SvaraRadera