måndag 25 april 2011

Vilken fantastisk påsk

Det har varit en fantastisk påsk visserligen började den inte så bra med Balder men det ordnade ju upp sig tillslut och blev bra det med. Vädret har varit helt underbart och lövsprickningen har kommit igång. Jag tycker att våren är den årstiden som är vackrast. Det har inte heller varit fel att man har haft långledigt. Denna helgen har vi fått gjort mycket. Vi har grävt land, solat, grillat, m.m. Här kommer en liten bild dokumentiation hur vi gjorde vårat land. Jag tyckte det skulle vara trevligt om alla hjälpte till och det gjorde dom på sitt sätt ;)


Här har vi mätt ut hur stort landet skall vara och sen tog vi en kantskärare och skar runt om. Vi skar även remsor i gräsmattan för att lättare få bort gräset.



Sedan är det bara att gräva bort gräsmattan och skaka ur jorden ur varje grästorva. Det är väldigt tungt och tråkigt arbete men det måste göras. Sedan skulle allt grävas ut ca 10 cm djupt. Spaden i mitten är min spade så jag grävde jag med. Men jag var ju tvungen att dokumentera allt med kameran. Gustaf det är Fannys pojkvänn han samlade ihop alla torvor och körde iväg dom med skottkärran.



Här har vi gruppen som tog hand om solningen. Efteråt fick jag reda på att det minsann var jobbigt att "pressa" fram solbrännan. Jag får nog tillägga  att dom hade faktiskt rengjort utemöblerna som har stått på vinterförvaring.



Här är en som ligger i skuggan och sover. Visserligen är han väldigt bra på att gräva. Men han gräver bara sina egna hål och dom gräver han i land som redan är klara och det växer blommor i dom. Men han är undantagen arbete han är ju faktiskt nyopperead.



Peter tyckte att vi skulle ha en kaffepaus...


Så här blev det tillslut. Sedan skall vi lägga i en väv i botten och sedan skall vi fylla i med stenmjöl sen kan vi lägga dit stenen och lägga dit gång plattorna. Stenmjölet skall vi åka och köpa nu till veckan. Den vita ramen som ligger till höger är där vi skall ha vårat växthus och då måste vi gräva ut på samma sätt som i landet men det tar vi nästa helg.



I det här landet tog vi bort alla växter och jämnade tillmarken med en bult och sedan sådde vi igen det med gräsfrön. För vi tyckte att det kommer att vara ivägen för växthuser.

Vi är väldigt nöjda med vårat arbete denna helgen och fantastiskt väder har det varit och det gör det hela mycket roligare. Jag längtar till landet är färdigt och jag får börja så och plantera kryddor och allt jag skall ha där i. Hoppas att alla haft en så härlig påsk som vi har haft :)



2 kommentarer:

  1. Yes, vi gör bara det vi är bra på ;)
    Det kommer bli så otroligt fint! :D massa kramar!

    SvaraRadera
  2. Haha, ni är bra på mycket :D Ni får hjälpa till och så grönsakerna sedan :) Kramizar

    SvaraRadera