torsdag 7 april 2011

Olika bilder av samma sak

Jag har i flera år tänkt på att jag skulle vilja ha ett växthus. Häromdagen kom den känslan igen. Tänk vad härligt att kunna driva sina egna tomater och gurkor. Smaken på egna tomater och gurkor går inte att jämföra med dom man köper i affären. Växthuset behöver inte vara så stort ca 9 m2 hade jag tänkt.

Jag har hela bilden klar hur det ska se ut. Utanför hade jag tänkt ha ett land med kryddor i och små odlings bäddar som man bygger upp med stenar där jag kan odla sallad, morötter, rädisor och lök m.m. Jag hade tänkt lägga plattor utanför där man kan ställa ett bord och stolar så kan man sitta där och njuta av alltihopa. I mitt huvud kommer det att bli hur fint som helst.

Nu till det största problemet, det är att övertyga Peter om hur bra detta är och hur fint det kommer att bli. Jag började prata om det häromdagen. Jag beskrev min bild som jag hade i huvudet och förklarade hur gott det är med tomater och gurkor som man odlat själv. Alla kryddor som doftar underbart och hur mysigt det blir att sitta där på sommarkvällarna. När jag var klar såg jag att min bild av detta inte alls stämde överens med hans bild. Visserligen så sa han ingenting men i hans blick såg jag precis hur han tänkte. Han såg framför sig hur han fick gräva och jämna till marken och hur han fick gjuta plintar. Alla delar som slutligen skulle monteras ihop till ett växthus. Rent ut sagt han såg allt jobb och inget resultat.

Men jag har inte gett upp än . Jag frågade om vi inte kunde gå ut och mäta lite och det gick han med om. Det tycker jag är possitivt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar