söndag 22 maj 2011

Två piggelin för en krona....

... kunde man få när jag var liten. Jag kommer ihåg när jag var liten och jag och min syster fick 1 krona som vi skulle köpa glass för. Glada ihågen sprang vi till bensinstationen som även sålde glass. När vi väl var framme så la jag fram våran krona på disken och sa: Två piggelin tack och log mitt bredaste leende. Biträdet tittade på mig och sa: Tyvärr räcker inte det, glassen har höjts den kostar 75 öre styck nu. Jag kommer ihåg hur besviken jag blev och det måste hon ha sett för hon tittade på oss och log, sen sa hon: Låt gå för den här gången men kom ihåg det till nästa gång. Vi fick våra glassar men jag blev väldigt orolig, tänk om vi inte skulle få någon mer glass nu, när den blivit så dyr. Mer glass fick vi fast glassen hade blivit dyrare.

Nu vill jag inte med detta inlägg mena att det minsann var bättre förr. För det var det inte, det var prishöjningar då med;) Men jag kan säga det att det blev ett litet sug i magen när jag fick se den här bilden på glassarna och jag kom att tänka på den här historien. Jag log för mig själv och blev nostalgisk. Men så slog det mig hur gammal är jag egentligen jag var barn när glassarn kostade 50 öre/st det är knappt så att man tror på det själv. Det låter som om det skulle vara på 1800-talet men det var det inte det var 1973-74.

Det här är 1973 års prislista på GB glassar

3 kommentarer:

  1. Haha, ja nu kostar en piggelin mellan 6-10 kronor. Och alla de goda glassarna kostar ju 20 kronor numera. Det är nästan så jag önskar att man levde då, fast å andra sidan så fanns ju inte Daim och Magnum glassarna då ;)

    SvaraRadera
  2. Naw, du måste ha varit jättesöt då! :) Det är faktiskt lite svårt att tänka sig att glassarna har varit så billiga. ;)

    SvaraRadera
  3. Emma: Visserligen inte men man kunde få en storstrut för 1:75 och när man fick det, då var men den lyckligaste i hela världen.

    Fanny: Tack Fanny. Fast då tjänade man inte lika mycket pengar som man gör idag och då var det inte så billigt.

    SvaraRadera