måndag 2 maj 2011

Vad vi har grävt.

I helgen har vi grävt färdigt för växthuset. Vi grävde lite större än dom 9 m2 som växthuset skall vara för att vara på den säkra sidan. Till skillnad från grönsakslandet skall man gräva djupare till växthuset. Grönsakslandet grävde vi ca 20 cm djupt och till växthuset skall det vara ca 45 cm djupt. Det blev en väldans massa grävande. Jag kan säga att jag kommer nog inte gräva på ett bra tag nu. Jag får nog tala om att det var Peter som grävde mest för det är så fruktansvärt tung. Men det är så skönt att det är gjort. Det är viktigt att man gör ett riktigt grundarbete för det får man igen senare när man sätter växthuset.

I botten ska vi lägga väv samma som vi la till grönsakslandet. På det skall det vara mackadam och tillsist skall det vara stenmjöl. Detta skall vi förbereda till växthuset kommer nästa vecka. Det skall bli så kul. Men lite orolig är jag allt, vi har ju aldrig monterat ett växthus innan. Jag tänker på alla fönsterglas så att vi inte gör sönder något. Men bara man tar det lugnt så skall det nog gå bra.

 Nu till helgen är det Lisebergs växtmarknad och då skall vi dit. Jag skall göra en lista på vad jag har tänkt köpa sen får vi se om man hittar det där. Det skall bli jättekul att åka dit. Jag har kollat lite på lisebergs hemsida och läst vilka som kommer dit och ställer ut och det finns många utställare som jag vill besöka. Samtidigt kanske man kan få lite tips och råd på hur man bäst odlar. Jag ser verkligen framemor helgen hoppas det blir fint väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar